Charles Lindberg kongressmedalj - Minnesmedalj 1928 för att hedra Lindbergs non-stop transatlantiska flygning New York - Paris

1 750 kr

Charles Lindberg - Minnesmedalj 1928 för att hedra Lindbergs non-stop transatlantiska flygning New York - Paris
Brons, ca 150g, 70mm, kvalitet 1+/01. Skulptör Laura Gardin Fraser. En historisk betydelsefull minnesmedalj. Denna medalj gavs ut av det Amerikanska finansdepartementet för att hedra och minnas Charles Lindberghs flygning. Myntverket gav Lindbergh en specialutgåva i guld och gjorde bronsexemplar tillgängliga för allmänheten. 


Åtsida
Lindbergs högervända bröstbild, iförd läderflyghjälm. I omskriften: "LINDBERG - UNITED STATES OF AMERICA". I fälten: "MEDAL OF THE CONGRESS" I lite mindre stil framför bröstet: "ACT MAY 4 1928". Under bilden konstnärens namn och benämning på latin: "LAVRA GARDIN FRASER" och "SCVULPTOR".


Frånsida
En flygande ensam örn i glidflykt över havet med den upstigande solen och dess strålar i bakgrunden. Motivet symboliserar Lindergs soloflygning.



Charles Lindbergh – Örnens flykt över Atlanten
Den 20 maj 1927 steg en ensam motor ur det rytande myllret på Roosevelt-flygplatsen i New York. Ombord satt en 25-årig pilot med isblå blick, nerver av stål – och ett namn som snart skulle ljuda över hela världen: Charles Augustus Lindbergh. I ett ensitsigt flygplan utan radio, styrde han Spirit of St. Louis mot horisonten. Hans mål: Paris. Utmaningen: att bli den första i historien att korsa Atlanten solo, utan uppehåll.

33 timmar och 30 minuter senare landade han på Le Bourget utanför Paris. Mottagen av ett hav av 150 000 jublande åskådare hade han inte bara korsat ett hav – han hade förflyttat världen in i den moderna flygets tidsålder. Med sin bedrift förkroppsligade Lindbergh den djärva pionjäranda som präglade 1920-talets Amerika, en tid av teknisk framfart, visionära uppfinningar och gränslösa drömmar.

Men Lindberghs historia börjar långt tidigare, på en plats mycket närmare Sverige än New York. Hans farfar, Ola Månsson, föddes 1808 i Smedstorp, Skåne, och utvandrade till Amerika där han antog namnet August Lindbergh. Charles växte upp med medvetenhet om sina svenska rötter, och det svenska språket talades i hemmet. Fadern, Charles August Lindbergh, var kongressledamot och en stark opinionsbildare i tidens stora frågor. Den unga Charles bar alltså både arv och ansvar – både från den gamla världen och den nya.

Flygningen över Atlanten var långt ifrån en isolerad bragd. Den var kulmen på åratal av tekniska experiment, och född ur en tid som dyrkade framsteg. Flyg var ännu ungt – få vågade, och ännu färre överlevde. Lindbergh var postflygare, känd för sin precision och sitt mod. När hotellägaren Raymond Orteig utfäste ett pris på 25 000 dollar till den som först kunde flyga non-stop mellan New York och Paris, började kapplöpningen. Flera hade redan kraschat. Några hade dött. Lindbergh, ensam och oprövad, ansågs av många vara chanslös.

Men hans lågviktsstrategi – att flyga utan radio, utan navigator, utan medpilot – blev paradoxalt nog hans styrka. I regn, dimma, isbildning och utan sömn navigerade han på känsla, stjärnhimmel och havets mönster. Hans flygning blev inte bara en triumf för tekniken, utan för människans uthållighet, mod och okuvliga vilja.

För denna bedrift belönades han bland annat med en särskild medalj från USA:s finansdepartement: The Lindbergh Medal of the Congress, modellerad av skulptören Laura Gardin Fraser. I original gavs ett enda exemplar i guld till Lindbergh själv, medan bronsexemplar – som det här – tillverkades för allmänheten. På åtsidan ser vi Lindbergh i profil, iförd sin karakteristiska flyghjälm. Omskriften lyder "LINDBERGH – UNITED STATES OF AMERICA", och mitt på bröstet står stämplat "MEDAL OF THE CONGRESS", tillsammans med lagtexten från den 4 maj 1928. Frånsidan är ett poetiskt konstverk: en ensam örn glidflyger i soluppgång över Atlanten – en bildlig tolkning av Lindberghs egen färd från mörker till ljus, från tvivel till odödlighet.

Lindberghs flygning blev ett av 1900-talets mest ikoniska ögonblick. Den förändrade hur världen såg på avstånd, risk och möjligheter. Han blev den förste verkliga "global celebrity", och flygets stora pionjär. Men han var också svenskättlingen som bar en gammal kultur i hjärtat, medan han skrev framtiden i himlen.