Charles Lindbergh - New York Paris nonstopflygning 1927 i originaletui - Sällsynt
Charles Lindbergh - New York Paris nonstopflygning 1927 i originaletui - Sällsynt
En historiskt intressant medalj utgiven för att hedra svensk amerikanens nonstopflygning över Atlanten. av G. Prud'homme, Brons 136.6g, 68mm, kvalitet 01.
Åtsida
Charles Lindberghs högervända bröstbild. I omskriften: "CHARLES LINDBERGH NEW YORK PARIS". I fältet framför bilden text på latin: AETATIS SVEA XXV" som ska tolkas som vid 25 års ålder.
Frånsida
En kartbild samt Lindberghs flygrutt inplottad över atlanten. I omskriften: "ALARVM REMIGIO IVNCTA PRIMVM OCEANI LITTORA MXMXXVII". i TOLKNING OCH ÖVERSÄTTNING BLIR DEN LATINSKA TEXTEN: "För första gången förenade [han] havets stränder med vingarnas rodd, 1927." Där orden är tolkade och översatta:
"ALARVM" betyder "vingar" (från latinets ala, vinge).
"REMIGIO" betyder "med hjälp av roder" eller "genom vingarnas rodd" (bildligt om flygning, där vingarna "paddlar" genom luften).
"IVNCTA" betyder "förenade" eller "sammanbundna."
"PRIMVM" betyder "för första gången."
"OCEANI LITTORA" betyder "havets stränder" (syftar på Atlantens kustlinjer på båda sidor).
"MCMXXVII" är årtalet 1927 med romerska siffror.
Charles Lindbergh föddes den 4 februari 1902, så när han genomförde sin historiska transatlantiska soloflygningen utan mellanlandning över Atlanten den 20–21 maj 1927 var han 25 år gammal. Hans flygplan, en ensitsig monoplane kallad Spirit of St. Louis, flög från Roosevelt Field i New York till Le Bourget-flygplatsen utanför Paris. Flygningen tog sammanlagt 33 timmar och 30 minuter, och Lindbergh flög totalt över 5 800 kilometer ensam, utan autopilot och med begränsad navigationsutrustning.
Lindbergh, som vid tiden var en relativt okänd amerikansk postpilot, fick internationell berömmelse efter att ha klarat den riskfyllda utmaningen. Orteigpriset, som erbjöd $25 000 till den första personen som klarade nonstopflygningen från New York till Paris, var en betydande drivkraft för många piloter att försöka flyga över Atlanten. Många hade dock misslyckats eller förlorat livet under sina försök.
Under flygningen stötte Lindbergh på extrema väderförhållanden, med starka vindar, dimma och mörker, vilket gjorde navigeringen svår. För att hålla sig vaken använde han sig av knep som att låta kylande luft strömma in i cockpiten. Hans stora mod, uthållighet och beslutsamhet gjorde att han klarade det.
När Lindbergh anlände till Le Bourget möttes han av en enorm folkmassa som hyllade honom som hjälte. Hans bedrift hade inte bara tekniska konsekvenser utan inspirerade också en ny era inom flygindustrin, särskilt vad gäller långdistansflygningar. Nonstopflygningen blev en symbol för mänsklig uthållighet och teknologisk utveckling och gjorde Lindbergh till en internationell ikon.