Oskar II - Industri och slöjdutställningen i Gävle 1901 - Belöningsmedalj tilldelad Herman Hamnqvist - graverad av Adolf Lindberg
Förgyllt brons, 50.19g, 45mm, kvalitet 1+
Åtsida
Konungens vänstervända bröstbild, iklädd amiralsuniform. Längs kanten framför bilden gravörens namn: "A.LINDBERG". I omskriften: "OSCAR II SVERIGES OCH NORGES KONUNG"
Frånsida
I omskriften: "INDUSTRI OCH SLÖJDUTSTÄLLNINGEN I GEFLE 1901" och innanför denna en lagerkrans. I centrum belöningsmedaljens mottagares namn: "TILL HERM. HAMNQVIST"
Om Medaljens Mottagare
Herman Hamnqvist (1865–1946) var en av Sveriges mest framstående och inflytelserika fotografer vid sekelskiftet 1900, med titeln Kunglig Hovfotograf. Med sin ateljé i Stockholm var han en centralgestalt i den rörelse som kämpade för att lyfta fotografin från ett mekaniskt hantverk till en etablerad konstform. Han var en av stiftarna av Svenska Fotografers Förbund och känd för sin strävan efter konstnärlig skönhet och sitt motstånd mot den tidens stela ateljéklichéer. Att Herman Hamnqvist, en nationellt erkänd konstnär från Stockholm, tilldelades en belöningsmedalj vid utställningen i Gävle 1901 är ett tydligt bevis på hans höga status. Han mottog medaljen för sin utställda fotografiska konst, vilket visar att hans arbete uppskattades och prisades långt utanför huvudstaden.
Utställningen och dess Betydelse
Industri- och slöjdutställningen i Gävle 1901 var en storslagen manifestation av den optimism och framtidstro som präglade Sverige. Den visade upp det främsta inom regionens industri, från tunga järn- och trävaror till tekniska innovationer. Men utställningens namn skvallrar om dess bredd – "slöjden" var minst lika viktig. I detta begrepp rymdes inte bara traditionellt hantverk, utan även tidens modernaste konstformer och konsthantverk.
Dessa utställningar hade prestigefyllda avdelningar för konst, och fotografin hade vid denna tid fått en självklar plats som ett av de mest spännande nya medierna. Att man valde att prisa en av landets främsta fotografer, Herman Hamnqvist, visar på evenemangets höga konstnärliga ambitioner. Det bekräftar att utställningen i Gävle inte bara var ett skyltfönster för industriell makt, utan också en viktig arena för Sveriges nationella kulturliv, där den yppersta konstnärliga kvaliteten uppmärksammades och belönades.