Oskar II - Industri- och slöjdutställningen i Malmö 1881 av Lea Ahlborn - Pampig och sällsynt silvermedalj

2 500 kr


Oskar II - Industri- och slöjdutställningen i Malmö 1881 av Lea Ahlborn - Pampig och sällsynt silvermedalj
Silver, 68.16g, 51mm, Hyckert XIII, sid 110:39, Brita Olsén sid 261, kvalitet 1+/01, några mindre obetydliga märken


Åtsida
Konungens högervända porträtt. Under halsavskärningen gravörens namn: "LEA AHLBORN". I omskriften: "OSCAR II SVERIGES OCH NORGES KONUNG"


Frånsida
En sittande kvinnlig allegorisk figur, krönt, klädd i antik drapering. Hon håller en lagerkrans i ena handen och vilar den andra mot en sköld med Malmö stadsvapen, ett krönt griphuvud. I bakgrunden till vänster syns maskindelar, en ångmaskin och industrikolonner, symboliserande industri och framsteg. Till höger finns fartygsmaster och ankare, symboler för handel och sjöfart. Vid hennes fötter ligger kugghjul, rep och andra symboler för hantverk och slöjd. Kompositionen är rik på detaljer och representerar Malmö som en framväxande industri- och handelsstad under slutet av 1800-talet. I omskriften: "INDUSTRI OCH SLÖJDUTSTÄLLNINGEN I MALMÖ". I avskärningen årtalet för utställningen: "1881" och gravörens namn: "LEA AHLBORN"


När framtiden visades upp under glas: Industriutställningen i Malmö 1881
Sommaren 1881 förvandlades Malmö till ett pulserande centrum för svensk innovation och framtidstro. Den 18 juli invigdes den stora Industri- och slöjdutställningen, ett ambitiöst evenemang som inte bara visade upp landets tekniska och hantverksmässiga kunnande, utan också omformade stadsbilden och speglade en nation i snabb förändring.

Utställningen var ett tecken i tiden. Sverige, likt stora delar av Europa, befann sig mitt i den industriella revolutionens andra våg. Nya fabriker, järnvägar och tekniska landvinningar omdefinierade samhället. Syftet med utställningen i Malmö var att samla och visa upp det yppersta av vad svensk industri, slöjd och hantverk kunde producera – en manifestation av nationell stolthet och en sporre för vidare utveckling.

Hjärtat av evenemanget var förlagt till Drottningtorget. Här hade stadsarkitekten Salomon Sörensen, ofta felaktigt benämnd Klein i vissa källor, skapat en närmast futuristisk anläggning. Genom att omge torget med utställningsbyggnader och täcka hela ytan med ett väldig tak av glas, skapades en ljus och väderskyddad inomhusmiljö på hela 6 000 kvadratmeter. Denna "kristallpalats"-liknande konstruktion var en arkitektonisk bedrift i sig och erbjöd en imponerande inramning för de tusentals föremål som ställdes ut.

Innanför glasväggarna trängdes besökarna för att beskåda allt från ångmaskiner, avancerade jordbruksredskap och gjutjärnsgods till finmekaniska instrument och textilier från landets ledande fabriker. Här visade företag som Kockums Mekaniska Verkstad och Skånska Sockerfabriks AB stolt upp sin kapacitet. Slöjdavdelningen var lika betydelsefull och presenterade högklassigt hantverk i trä, metall och textil, vilket underströk kopplingen mellan traditionellt kunnande och industriell produktion.

Parallellt med industridelen, och invigt endast två dagar senare, pågick det femtonde allmänna svenska lantbruksmötet. Detta var ingen slump; industri och jordbruk var två sidor av samma mynt i Sveriges utveckling. Lantbruksutställningen, som hölls på det närliggande Rörsjöfältet, visade upp nya metoder, avelsdjur och maskiner som skulle effektivisera och modernisera landets agrara sektor. Tillsammans bildade de två utställningarna en helhetsbild av ett Sverige i framkant.

Evenemanget spred sig även till andra delar av staden. Vid Husartorget och i det intilliggande ridhuset (som senare blev en saluhall och idag är Moderna Museet Malmö) anordnades ytterligare arrangemang. Under de veckor utställningen pågick flockades tiotusentals besökare till Malmö, inklusive kung Oscar II, vilket gav evenemanget kunglig glans och nationell uppmärksamhet.

Industriutställningen 1881 var mer än bara en mässa; den var en kraftfull symbol för optimism och en demonstration av Sveriges kapacitet på tröskeln till 1900-talet. För Malmö innebar den en möjlighet att befästa sin position som en ledande industristad. Genom att samla landets främsta innovatörer och visa upp deras skapelser under ett gnistrande glastak, gav utställningen en oförglömlig glimt av den framtid som väntade.